گروه بازرگانی ثقفی، عرضه کننده لوله مسی و اتصالات مسی، مفتول مسی و کاتد مسی
Open menu
گروه بازرگانی ثقفی، عرضه کننده لوله مسی و اتصالات مسی، مفتول مسی و کاتد مسی گروه بازرگانی ثقفی، عرضه کننده لوله مسی و اتصالات مسی، مفتول مسی و کاتد مسی گروه بازرگانی ثقفی، عرضه کننده لوله مسی و اتصالات مسی، مفتول مسی و کاتد مسی

عایق حرارتی و برودتی1

 

عایق حرارتی و برودتی وینسل، شرکت بازرگانی کالای مس برادران ثقفی

 عایق لوله مسی الاستومری حرارتی و برودتی ( EPDM & NBR ) سلول بسته، برای اولین بار 50 سال قبل به بازار تاسیسات معرفی شدند. این فومهای الاستومریک سلول بسته، تجربه موفقی به عنوان عایق حرارتی و برودتی در صنعت تاسیسات مکانیکی داشته اند. از آنجایی که عایق الاستومری برتریهای زیادی نسبت به عایق پشم شیشه دارد، امروزه به صورت عمده در صنعت تاسیسات مکانیکی استفاده می شوند. عایق  الاستومری سلول بسته سطح خارجی نرم و بادوامی دارد که در مقابل انباشت آلودگی و رطوبت مقاوم هستند؛ بنابراین باعث مقابله با رشد عوامل بیماری زا و قارچی می شوند. همچنین به دلیل سطح مقاومی که عایق الاستومریک دارد، در مقایسه با عایق پشم شیشه دارای مقاومت بیشتری از نظر سوراخ شدن هستند.

عایق الاستومری حتی اگر سوراخ هم بشود، عایق آسیب دیده در مقابل جذب رطوبت و رشد قارچها مقاوم است. عایقهای سلول بسته ( EPDM & NBR ) نیاز به مانع برای جلوگیری از نفوذ رطوبت ندارند زیرا ساختار سلول بسته آنها اصولا آب را به خود جذب نمی کنند. همچنین، در صورت نیاز به مقابله بیشتر با رشد قارچ، این عایقها به سادگی تمیز می شوند. عایق الاستومری سلول بسته به دلیل صلبیت در مقابل فشار مقاومترند؛ بنابراین خاصیت عایق بودن خود را نسبت به عایقهای پشم شیشه در مقابل فشار بیشتر حفظ می کنند. عایق الاستومری از سلولهای بسته تشکیل شده است که در فضای بسته سلولها گاز پر شده است. این سلولهای غیرمتصل، در مقابل رطوبت و فشار مقاومترند و ضریب انتقال حرارت پائین تری دارند. از دیگر خواص این عایقهای حرارتی و برودتی، عدم وجود گازهای CFC , HCFC در ساختار آنها می باشد.
عایق الاستومری مقاومت بالایی در مقابل انتشار بخار آب دارد. به طوری که مقدار آب جذب شده توسط عایق الاستومری در طی مدت 28 روز فقط 0/9 درصد وزن آنهاست. در واقع مقدار جذب آب این نوع عایق ها نسبت به عایقهای سنتی نظیر پشم شیشه 10000 برابر کمتر است؛ و نکته جالب در مورد عایقهای سنتی مانند پشم شیشه اینکه به ازای هر یک درصد جذب آب، هفت درصد از ارزش ضریب انتفال حرارت آنها کاسته خواهد شد. دامنه عملکرد دمایی گسترده این نوع عایقها باعث استفاده گسترده از عایقهای الاستومری در صنعت تاسیسات مکانیکی شده است.

عایق حرارتی و برودتی وینسل، کالای مس برادران ثقفی
عایق الاستومری حرارتی وبرودتی ، غیررشته ای و غیر متخلل است. این بدان معناست که هیچ گونه ذرات مضری در حین عملکرد و نصب عایق، از آنها جدا نخواهد شد و در محیط پراکنده نمی شود. ضمنا هیچ گونه ابزار خاصی برای نصب عایق الاستومری احتیاج نیست. همچنین می توان برای زیبایی بیشتر، در مکانهایی که عایق الاستومری در معرض دید قرار دارد، آن را رنگ کرد. ضمنا، فرایند نصب عایق الاستومری بسیار سریع و تمیز است.
عایق الاستومری حرارتی و برودتی جهت استفاده در فضاهای داخلی نیاز به هیچ گونه پوششی ندارند؛ اما جهت استفاده عایق الاستومری در فضاهای خارجی توصیه می گردد از یک لایه پوشش خارجی نظیر آلومینیوم جهت حفاظت در مقابل عوامل جوی و ضربات مکانیکی استفاده شود. این لایه آلومینیومی عایق- که توسط یک لایه پلیمری تقویت شده است- می تواند با ضخامتهای 100، 230 و 400 میکرون باشد. در برخی از پروژه های تاسیساتی جهت حفاظت بیشتر عایق الاستومری، از ورقهای آلومینیومی با ضخامتهای 500 و 700 میکرون و یا 1 میلیمتر به صورت جداگانه جهت پوشش عایق استفاده می شود.
ضمنا، عایق الاستومری رولی به صورت پشت چسبدار نیز ارائه می گردد. در این نوع عایق الاستومری یک لایه چسب مسلح نخ دار، به قسمت پشتی عایق الاستومری متصل شده و برای چسباندن عایق الاستومری  به سطح، کافی است لایه کاغذی چسب را جدا کرده و عایق الاستومری را به سطح مورد نظر بچسبانیم. این محصول نهایت سادگی در نصب را به دنبال داشته و موجب صرفه جویی در وقت و نیروی انسانی می گردد.
چسب مایع مخصوص عایق الاستومری جهت چسباندن عایق الاستومری رولی و لوله ای به کار می رود. این نوع چسب در قوطی های1 الی 4 لیتری عرضه شده و دارای چسبندگی فوق العاده ای می باشد.
  

 {tab=مشخصات فنی}

مشخصات فنی عایق الاستومری وینسل ( EPDM & NBR )

 

Method wincell Physical Properties
  Closed Cell Cell Structure
ASTM D 1667 ≤95 Density Kg/m³
ASTM C 177 & C518 4◦F(-20◦C) 32◦F(-20◦C) 104◦F(40◦C) Thermal Conductivity Mean Temp
0.22(0.030) 0.23(0.032) 0.26(0.037) BTU.in/ft².hr.◦F  W/(m.k) k-value
ASTM E 97 1.96*10-11 Water Vapor Permeability g/(m.s.pa)
DIN 52615 μ≥10000 Moister Resistance (μ value)
UL-94 V-0 Flammability Smoke Density
ASTM E84 25/50
ASTM D635 Self Extinguishing
BS 476:Part7 Class 1
IMO FTPC Annex1 part 5 pass
ASTM D 1056 ≤5 Water absorption (weight %)
  Excellent Flexibility
ASTM D 1171 No crack Ozone Resistance
ASTM D 1172 70◦F to 257◦F  (­57◦C TO +125◦C) Service Temperature

  

 {tab=مشخصات کیفی}

مشخصات کیفی عایق الاستومری وینسل  ( EPDM & NBR )    

-محافظ در برابر شرایط آب و هوایی

-مقاوم در برابر جریان رطوبت

-مقاوم در برابر مواد شیمیایی

-فاقد هرگونه مواد سمی

-مقاومت بالا در مقابل انتشار بخار

-مقاوم در برابر گازهای خورنده

-دوستدار محیط زیست

-طول عمر بالا

-فاقد گردو غبار و ریزش، هالوژن،CFC و HCFC

-بدون ایجاد هرگونه حساسیت پوستی و تنفسی

-عدم امکان رشد قارچ و باکتری

-نصب سریع و آسان با ظاهری آراسته

-کاهش هزینه های انرژی مصرفی

-جلوگیری از چگالش بخار روی سطح سرد

-کاهش انتشار آلاینده های زیست محیطی

-انعطاف پذیری بسیار بالا

-جلوگیری از ایجاد خوردگی

-ثابت ماندن تمام ویژگی های فوق در طول عمر این عایق الاستومری

 

عایق حرارتی و برودتی وینسل، کالای مس برادران ثقفی

{tab=مشخصات کاربردی}

مشخصات کاربردی عایق الاستومری وینسل ( EPDM & NBR )

عایق های حرارتی،برودتی پدیده نوینی در صنعت عایق میباشدکه توانسته تحول بزرگی در صنعت و ساختمان ایجاد نماید.این نوع عایق با توجه به نوع ساختاری که دارند توانسته اند جایگزین مناسبی برای انواع عایق های سنتی از جمله پشم شیشه،پلی یورتان و ... باشند.

از جمله موارد مورد استفاده آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

1-تاسیسات

لوله های سرمایش

لوله های گرمایش

 لوله های پنج لایه

کانالهای هوا

لوله های مسی

2-ساختمان

 دیوارهای دوجداره

حفاظت حرارتی سقف های آخر

شوت زباله ها و ایزوموتورخانه ها

3-صنایع

صنایع پتروشیمی

صنایع نفت

نیروگاهها

هواپیما سازی

4-استخر و سونا

سقف و دیوارهای استخر

دیواره های سونای بخار و خشک

مخازن و تانک های فلزی

 

                                    

{tab=استانداردها}

TECHNICAL SUPPORT OF WINCELL INSULATION

GJB9001A:2001 Weapon equipment quality system authentication

ISO9001:2008 Quality management system certification

GB8624-2006 Product quality tracking certificate

GB20286-2006 Flame retardant products logo use certificate

IMO FTPC Annex 1PART5 China classification society factory approval cartificate

FM authentication

UL authentication

BS476: Part7 & Part6 Class1 & Class0 Test

ASTM E84 Building materialsurface combustion performance measurements

ASTM D635 horizontal state burning rate/combustion spread degree and the burning time is determined

ASTM C518 Coefficient of thermal conductivity measurement

ASTD E96 Water vapor permeability test

ASTM WT21 Synthetic polymer materials to fungal test

JIZ Z2801 Antibacterial product, antibacterial activity and of testing effect

GJB3881 marine nonmetal materials toxicity hygiene evaluation

EJ/T1111 China atomic energy science research institude Y ray radiation dose test

DMF Dimethyl fumarate content determination

En14582 Fluorine, chlorine, bromine, iodine content is determined

ROHS Lead,mercury,cadmium,hexavalent chromium,many bromine biphenyl (PBB) and decabromodiphenyl ether (PBDE) content determination

GB/T17794-2008 Flexible foam rubber adiabatic products category 1 product testing

GB8624-2006 Combustion performance Class B S2,d0 t1 test

Gb18586 Indoor decoration materials in the determination of harmful material set limit

GJB150.10 Military equipment environment mold testing

GJB150.11 Military equipment environment salt spray test

GBJ47 Absorption coefficient measured

 

{tab=نوار درزگیر}

به منظور پوشش درزهای عایق روی لوله ها، کانالهای گالوانیزه، کلکتور و ... از سه نوع نوار درزگیر (تیپ) می توان استفاده کرد:


• نوار درزگیر از جنس عایق: این نوع نوار پشت چسبدار با نخ مسلح در دو ضخامت ( 3 و 6)  میلیمتر و عرض 5 سانتیمتر عرضه می گردد. استفاده از این نوع عایق، علاوه بر استحکام بخشیدن به عایق باعث جلوگیری از اتلاف انرژی از محل درزها می شود.

• نوار درزگیر معمولی:  این نوع نوار به عرض  5 سانتیمتر با چسبندگی بالا باعث استحکام بالای عایق در محل درز می گردد. 
• نوار درزگیر از جنس آلومینیوم: این نوار آلومینیومی پشت چسبدار، دارای نخ از جنس فایبرگلاس می باشد که باعث استحکام بالای این تیپ شده و از پاره شدن آن جلوگیری می کند. تیپ آلومینیومی برای عایقهای با روکش آلومینیوم استفاده می شود.این نوع عایقها در انواع مختلف شامل عایقهای لوله ای و رولی و در ضخامتهای گوناگون عرضه می گردند. عایقهای لوله ای جهت عایقکاری لوله ها از سایز "1/4 الی"3استفاده می شوند. در حالی که عایقهای رولی، جهت عایقکاری کانالهای گالوانیزه، مخازن، کلکتورها و لوله ها از سایز "4 به بالا استفاده می شود. ضخامتهای شایع این عایقها، 6 میلیمتر، 10 میلیمتر، 13 میلیمتر، 16 میلیمتر، 19 میلیمتر، 25 میلیمتر، 32 میلیمتر، 40 میلیمتر و 50 میلیمتر هستند.

 

{tab=اخبار}

عایق حرارتی و برودتی الاستومری

در حال حاضر عایق‌کاری حرارتی و برودتی یکی از الزامات اولیه ساخت و ساز محسوب می‌شود و صد البته عامل مهم ارزش‌گذاری ساختمان. فرقی نمی‌کند شما ساختمان در حال ساخت دارید یا اینکه در ساختمان آماده سکونت زندگی می‌کنید؛ به هر کیفیت برای ذخیره‌سازی گرمای خانه در زمستان و سرمای خانه در تابستان به عایق‌های حرارتی و برودتی نیاز مبرم دارید. به طور معمول عایق‌های حرارتی برای کف،سقف،دیوار،لوله‌های گرمایشی و سرمایشی،کانال‌های هوا و هر جایی از ساختمان که نیاز به عایق کاری داشته باشد،کاربرد دارند.

 عایق‌های حرارتی عموماً به سه دسته تقسیم می‌شوند :

•یک دسته از آنها به عایق‌های پشم شیشه و پشم سنگ معروف هستند که در مقابل حرارت مقاومت خوبی ندارند،بنابراین زمانی که رطوبت هوا زیاد می‌شود با مشکل مواجه می‌شوند.

• دسته دیگر،عایق‌های پلی‌اتیلنی بوده و در اصلاح به«فوم سفید»معروف هستند كه اگرچه در مقابل سرما مقاومت خوبی دارند ولی فاقد خاصیت انعطاف‌پذیری بوده و در مقابل گرما مقاوم نیستند.

•نسل جدید عایق‌ها؛ عایق‌های الاستومری سلول بسته هستند که با قیمت مناسب در بازار ایران عرضه می‌شوند.این عایق‌ها به دلیل دارا بودن سلول‌های بسیار ریز کنار هم که هوا در آن قرار دارد و نوع آرایش میکروسکوپی آنها، باعث جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شود.آنها دمای منهای 70 درجه تا 120 درجه سانتی‌گراد را کنترل می‌کنند.ضمن اینکه رطوبت یا بخار آب به هیچ عنوان در آنها نفوذ نمی‌کند.به همین دلیل از زنگ‌زدگی و پوسیدگی عایق‌ها جلوگیری می‌شود و نیاز به تغییر و تعویض ندارند.عایق‌های الاستومری بر روی لوله‌های آب گرم و سرد،کانال هوا و مخازن،چیلرها، برج‌های خنک‌کننده نفت و گاز و پتروشیمی كاربرد بالایی دارند.همچنین برای نصب در کف،سقف و دیوار ساختمان به کار می‌روند.البته در مقایسه با عایق‌های پشم شیشه به هزینه بیشتری نیاز دارند بنابراین مشتریان و مالکان ساختمان‌ها سعی می‌کنند از فوم‌های پلی‌استایرن استفاده کنند که برای بسته‌بندی دور یخچال، تلویزیون و سایر لوازم الکترونیکی به کار می‌روند. 

در خصوص خرید عایق‌ الاستومری حرارتی و برودتی معمولاً کارشناس پروژه‌های ساختمانی و مهندس ناظر تأسیسات،هنگامی که ساختمان به مرحله سفت‌کاری رسید و لوله‌های تاسیساتی نصب شدند،نوع عایق را مشخص می کنند.

عایق‌ها معمولاً بر مبنای متراژهای مختلف و بسته به نیاز مشتریان ساخته می‌شوند.به‌طور کلی برای عایق‌کاری اصولی تمام قسمت‌های یک ساختمان 4 طبقه با متراژ 120 متر به طور متوسط حدود 30 میلیون تومان هزینه دارد ولی اگر به فواید این کار توجه شود در کوتاه مدت و در حداقل یک دوره 5 ساله هزینه‌ها مسترد می‌شود.

                                      

در شرایط مختلف و نوع آب و هوا ضخامت عایق‌ها تغییر می‌کند.برای مثال؛ ضخامت عایق‌های حرارتی در ساختمان‌های تهران کمتر از ضخامت عایق‌های حرارتی در ساختمان‌های اهواز است.برای تهران ضخامت عایق 9 میلی‌متر کافی است ولی برای اهواز باید حدود 20 میلی‌متر باشد تا از اتلاف انرژی سرمایی جلوگیری کند. نصب و نگهداری بدون تردید عایق‌کاری ساختمان نیازمند ملاحظات و زمان‌بندی خاصی است تا حداکثر کارایی را داشته باشد.

 مناسب‌ترین حالت عایق‌کاری ساختمان زمانی است که لوله‌های تاسیساتی کار گذاشته شده و ساختمان در مرحله نازک‌کاری باشد.در این صورت همزمان باید همه بخش‌های ساختمان شامل سقف،کف و دیوار و لوله‌های تاسیساتی را عایق کرد.البته این موضوع قبل از هر چیز به میزان هزینه‌ها و توان مالی مردم بستگی دارد و اولویت با جاهایی است که اتلاف انرژی بیشتری دارند.عایق‌های توکار چون داخل دیوار هستند و تماسی با اجسام بیرون ندارند نیازمند نگهداری و تعمیر نیستند و حداقل 20 سال عمر می‌کنند،ولی برای عایق‌های روکار مانند لوله‌های موتورخانه،اگر در معرض آسیب باشند می‌توان آنها را تعویض کرد. به طور طبیعی عایق‌های الاستومری مناسب تر هستند چون مقاومت آنها نسبت به بقیه بیشتر است.دامنه حرارتی این عایق‌ها منفی 200 تا مثبت 125 سانتی‌گراد است. 

یکی از راه‌های شناسایی عایق‌ها این است که آنها را داخل مایکروویو قرار دهیم.مایکروویو اجناس مثل خودش که ساختار مولکولی قطبی داشته باشد را داغ می‌کند.از آنجا که عایق‌های الاسنومری دارای ساختار مولکولی غیر قطبی هستند،بنابراین داغ نمی‌شوند و در مقابل اشعه مقاوم هستند. در ساختمان‌های بلند مرتبه معمولاً عایق حرارتی برای سقف و کف استفاده نمی‌شود و فقط برای دیوارهای خارجی کاربرد دارد.برخی از عایق‌ها کاربرد چندگانه دارند یعنی هم عایق صوت و هم عایق حرارت هستند و معمولاً از متریال‌هایی استفاده می‌شود که چندکاره باشند.به طور کلی،عایق‌کاری حرارتی محاسبات دارد؛ همان طور که مقررات ملی ساختمان چک‌لیست دارد و با توجه به اختلاف دیوارهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 برای عایق‌کاری ساختمان یا خانه ابتدا باید در نظر گرفت چه سطحی از خانه با محیط خارج ارتباط دارد و با در نظر گرفتن این موضوع و محدوده جغرافیایی و تلورانس،کمترین انتقال دما پیش می‌آید.همچنین با در نظر گرفتن سیستم سرمایشی و گرمایشی ساختمان محاسبات لازم انجام شده و بهترین عایق و متریال را با قطر و ضخامت مناسب انتخاب می‌کنند تا با کمترین هزینه بیشترین نتیجه لازم را داشته باشد.از طرف دیگر؛ مسئله مهمی که در مرحله نصب عایق‌ها مطرح است، سرعت اجرا و سبک بودن عایق و سازه است و اینکه تا چه اندازه به لحاظ اشتغال زایی ایمن و در قالب خودش ماندگار باشد.

 عایق حرارتی و عایق برودتی وینسل                                        

 مسئله مهم دیگری که در هنگام نصب عایق باید رعایت شود،پل‌های حرارتی است؛ در برخی مواقع ابزار رسانا حرارت و برودت را به جداره‌های عایق و دیوار ارتباط می‌دهند،در حالی که موضوع اصلی در عایق کاری حذف پل‌های حرارتی است.علاوه بر این سبکی عایق، سرعت اجرا، پایداري و ماندگاری در عایق کاری بسیار مهم است. عایق‌کاری یک تخصص مکانیکی و عمرانی است.وقتی جداره ساختمان را در نظر می‌گیریم موارد مختلفی در آن دخیل هستند؛ نوع سازه و اتصالات و متریال‌های به کار رفته در دیوار و همچنین سیال و سیستم‌های تاسیساتی.متریال مشترک دیوار با تأسیسات، عایق است و باید این دو مقوله با هم در نظر گرفته شوند. از طرف دیگر؛ نوع سیستم‌های تاسیساتی به کار رفته داخل ساختمان، در انتخاب نوع عایق موثر است.

هنگامي که یک سیستم تاسیساتی برای ساختمان انتخاب می‌شود بار حرارتی و برودتی ساختمان محاسبه می‌شود.این محاسبه بر اساس سرما و گرما در منطقه جغرافیایی است و دیگری نوع متریال به‌کار رفته در دیوار می‌باشد. نوع متریال دیوار در مدیریت هزینه سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی تأثیر زیادی دارد.

عایق‌کاری و بهینه سازی برای عایق‌کاری دو حالت متصور است؛ یکی اینکه ما می‌خواهیم ساختمان را بر اساس مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان بسازیم یا اینکه ساختمان ما ساخته شده و باید احیا شود.آنچه مسلم است؛ مردم هیچ وقت برای زیبایی به عایق‌کاری روی نمی‌آورند و تنها زمانی به این کار اقدام می‌کنند که بدانند هزینه انرژی آنها از این طریق کاهش می‌یابد،بنابراین وقتی از عایق صحبت می‌شود بحث سیوینگ انرژی حرارتی و برودتی مطرح است.

اگر ابتدای ساختمان‌سازی در خصوص عایق‌کاری تصمیم‌گیری شود مناسب‌تر است بنابراین مهندسان معمار ساختمان باید طبق مقررات ملی ساختمان عمل کنند زیرا صرفه‌جویی انرژی در ساختمان در مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان در نظر گرفته شده و اجرای آن اجباری است.ضمن اینکه، در خصوص عایق‌کاری، یک نفر همه اطلاعات را با هم ندارد بلکه مکملی از چند نفر می‌توانند بهینه‌سازی ساختمان را بر عهده بگیرند. البته کسانی که بعد از اتمام ساخت نسبت به عایق‌کاری اقدام می‌کنند مجبور هستند از پارامتری به عنوان ممیزی انرژی استفاده نمایند که بر اساس فرم و چک‌لیست موارد لازم مشخص شده و نسبت به اجرای آن اقدام می‌کنند.معایب عایق‌کاری در این وضعیت یعنی عایق‌کاری از بیرون و نمای ساختمان، افزایش هزینه‌ها و کاهش فضای خانه است.

برای این منظور متریال‌هایی تعبیه شده که از داخل به دیوار نصب می‌شوند به این معنی که ورق‌هایی روی دیوار نصب شده و دوباره روی آنها نازک کاری می‌کنند.اهمیت سیستم و جدار عایق‌ها بیشتر از متریال یا نوع عایق است زیرا ما در هر صورت باید بهترین بازدهی را داشته باشیم.برای تأسیسات عایق‌های الاستومری و برای جدار خارجی ساختمان،انتخاب اول بتن سبک و عایق‌های پاششی است.این نوع عایق‌ها در ایران وجود نداشت ولی به تازگی تعدادی از شرکت‌ها این نوع عایق‌ها وارد کرده‌اند. در پایان باید اذعان داشت؛ علیرغم اهمیت و سابقه عایق‌ها در ساختمان، استفاده از آن در ایران یک کار نو محسوب می‌شود.دلیل آن هم به ارزان بودن حامل‌های انرژی برمی‌گردد.

 منبع: بانک اطلاعات مصالح و مجریان ساختمانی

 

{tab=انواع عایق الاستومری}

 عایق حرارتی و برودتی الاستومری رولی در انواع :

ساده 

پشت چسب دار 

 ساده با روکش آلومینیوم 

پشت چسب دار با روکش آلومینیوم

 

عایق حرارتی و برودتی الاستومری لوله در انواع:

ساده

با روکش آلومینیوم (130 و 170 و 230 و 270 میکرون )